Development of Mathematics E-Comic to Facilitate the Mathematical Communication Ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, H. A., & Supriyono, W. (1991). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Amalia, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX di Cimahi Pada Pokok Bahasan Statistika. Jurnal Equation, 3(1), 57–64.
Aminah, S., Wijaya, T. T., & Yuspriyati, D. (2018). Baroody ( Hendriana , Soemarmo , 2014 ) dengan rasional a ) matematika adalah bahasa esensial informasi yang disampaikan dapat diketahui dan dipahami oleh orang lain . Seperti apa yang communication which is powerful , concise , and unambiguous .’ Pernyat. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–22.
Brown, S.I., & Walter, M.I. (Eds.). (1993). Problem Posing: Reflections and Applications (1st ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315785394
Dahri, M. (2019). Pengantar belajar statistika dasar. 1–30.
De Groot, A. M., & Keijzer, R. (2000). What is hard to learn is easy to forget: The roles of word concreteness, cognate status, and word frequency in foreign‐language vocabulary learning and forgetting. Language learning, 50(1), 1-56.
Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas VIII Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 559–566. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.559-566
Halmuniati, H., Hasiati, H., Wui, L., & Awad, F. B. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Tingkat Kecemasan Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa MtsN. 2 Konawe Selatan. Kulidawa, 1(2), 70. https://doi.org/10.31332/kd.v1i2.2028
Irwandani, I. (2016). Potensi Media Sosial dalam Mempopulerkan Konten Sains Islam. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(2), 173. https://doi.org/10.24042/tadris.v1i2.1065
Kamarullah, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Karmawarti. (2007). Penggunaan Komik dalam Pembelajaran Matematika. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 4(2), 121–128.
Kurniawan, D., Yusmin, E., & Hamdani. (2017). Deskripsi kemampuan komunikasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal cerita kontekstual. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 1–11.
Mahmudah, M. (2016). Urgensi Diantara Dualisme Metode Pembelajaran Ceramah Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Untuk Siswa MI/SD. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 11(1), 116-129.
Nurhayati, N., Aswar, A., & Arifin, I. (2018). Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imajinasi, 2(2), 25. https://doi.org/10.26858/i.v2i2.9550
Rasyid, M. A. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edukasi: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 77–86. https://doi.org/10.51836/je.v5i1.116
Ratnasari, D. T., & Ginanjar, A. (2020). Pengembangan Komik Digital Sebagai Media Edukasi Penanggulangan Bencana Alam. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 481–488. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v4i1.679
Rohman, A. (2009). Masalah Pembelajaran Dan Upaya Pencarian Solusi Melalui Klinik. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1), 1–14.
Rustandi, A., & Hikma, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android di SMK Teknologi Informasi Samarinda. 10(3), 297–300.
Saputra, A., & Azka, R. (2020). Pengembangan Komik Matematika untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 2(2), 89–97. https://doi.org/10.14421/jppm.2020.022-06
Sari, R. K. (2019). Analisis Problematika Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah Pertama Dan Solusi Alternatifnya. Pendidikan Matematika , IKIP Budi Utomo Malang. Pendidikan, 2(1), 23–31.
Suri, D. A., Astuti, I. A. D., Bhakti, Y. B., & Sumarni, R. A. (2021, April). E-Comics as an Interactive Learning Media on Static Fluid Concepts. In 2nd Annual Conference on Social Science and Humanities (ANCOSH 2020) (pp. 358-361). Atlantis Press.
DOI: https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v4i2.7501
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Risky Kurniawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.