Urgensi Psikologi dalam Pendidikan

Roni Putra, Muharrama Trifiriani, Yuri Indri Yani

Abstract


Abstract

Psychology is a science that aims to understand humans, with the aim of being able to treat them more appropriately. Therefore, for every educator, the psychological knowledge of students in the educational process is necessary and important. Therefore, every educator needs to understand the science of educational psychology. Given that everyone has to carry out educational activities at the same time, basically everyone needs educational psychology. The method used in this scientific article uses the review literature. The contribution of psychology to education: the contribution of educational psychology to curriculum development, the contribution of educational psychology to the learning system, the contribution of educational psychology to the assessment system.

 

Abstrak

Psikologi adalah ilmu yang bertujuan untuk memahami manusia, dengan tujuan agar dapat memperlakukannya dengan lebih tepat. Oleh karena itu, bagi setiap pendidik pengetahuan psikologis peserta didik dalam proses pendidikan merupakan hal yang perlu dan penting. Oleh karena itu, setiap pendidik perlu memahami ilmu tentang psikologi pendidikan. Mengingat setiap orang harus melaksanakan kegiatan pendidikan pada waktu yang bersamaan, maka pada dasarnya setiap orang membutuhkan psikologi pendidikan. Metode yang digunakan dalam artikel ilimiah ini menggunakan literatur riview. Kontribusi psikologi terhadap pendidikan: kontribusi psikologi pendidikan terhadap pengembangan kurikulum, kontribusi psikologi pendidikan terhadap sistem pembelajaran, kontribusi psikologi pendidikan terhadap sistem penilaian.


Keywords


psikologi; pendidikan; urgensi

Full Text:

PDF

References


Ahmad, T. (1993). Psikologi Pendidikan. Bandung: Angkasa.

Arikunto, S. (1991). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Daeng, S. (2002). Kurikulum Pembelajaran Dalam Otonomi Daerah. Bandung: Andira.

Frandsen. (1961). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Hasan, P., & Arif, M. (2021). Kontribusi Psikologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Annizom, 6(1).

Mestika, Z. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Bogor Indonesia.

Nasution, S., (1984). Berbagai Pendekatan Belajar dan Mengajar. Edisi pertama, jakarta: Bina Aksara.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Ponorogo: Wade Group.

Pullias., & Young. (1988). Towards a better utilization of diagrams in research into the use of representative levels in chemical education. In:

J.K Gilbert & D. Treagust (Eds). Multiple Representation in Chemical Education: Models and Modeling in Science Education.

Rasel, T. (2019). Hakikat dan Konsep-Konsep Dasar Psikologi Pendidikan, Belajar dan Pembelajaran, Serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Al-Taujih. 5(1), 103-113.

Saleh, A. A. (2018). Pengantar Psikologi. Makassar: Aksara Timur.

Sriyanti. (2011). Psikologi Belajar. Yogyakarta: CV. Orbittrust Corp.

Thonthowi, A. (1993). Psikologi Pendidikan, Bandung: Angkasa.

Witherington, H. C. (1978). Educational Psychology, terjemahan M. Buchori. Jakarta: Aksara Baru.

Yelon. & Weinstein. (1997). Introduction: Marco, sub micro and symbolic representations and the relationship between them: Key models in chemical education. In: J.K. Gilbert & D. Treagust (Eds). Multiple Representations in Chemical Education: Modeling and Modelling in Science Education.

Yuri, I. Y., Wahyudi, H. Tarigan, M. R. M. (2021). Pembagian Ilmu Menurut Al-Ghazali (Tela’ah Buku Ihya’ ‘Ulum ad-Din). Al-Fikra, 19(2), 11-27

Yuri, I. Y., Yuliharti, Syu’aib, K., & Tarigan, M. Paini. (2021). Mengungkap Isyarat-Isyarat Sains Dalam Hadis Nabi. Al-Quds, 5(1), 359-376.




DOI: https://doi.org/10.18326/ijip.v3i1.59-70

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 IJIP : Indonesian Journal of Islamic Psychology

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License Indonesian Journal of Islamic Psycology is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.