Analysis of factors influencing non-Muslims to become customers of Islamic banks

Shinta Dewi Saputri, Mohammad Rofiuddin

Abstract


The growth of Islamic banking has begun to infiltrate many sectors of society, attracting the desire of non-Muslim communities to become customers of Islamic banks. The purpose of this study to determine what factors can influence the decisions and interests of non-Muslim communities to become customers in Islamic banks. The sample used in this study amounted to 75 non-Muslim respondents in the Ungaran area with a random sampling technique. The method used is Moderated Regression Analysis. The results show that products and promotions harm decisions, word of mouth and interest have a significant positive effect on non-Muslim community decisions, products and promotions have a positive effect on interest for non-Muslim communities, word of mouth negatively affects interest, interest can mediate products with decisions, interest cannot mediate promotion and word of mouth on decisions.


Keywords


interest; non-muslim decisions; products; promotion; word of mouth

Full Text:

PDF

References


Adila, S. N., & Aziz, N. (2019). Pengaruh Strategi Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Yang Dimediasi Oleh Minat Beli Pada Konsumen Restoran Kfc Cabang Khatib Sulaiman Padang, OSF Preprints, 1–16. https://doi.org/10.31219/osf.io/dqb9m.

Anderson, T. (2003). Getting the mix right again: An updated and theoretical rationale for interaction. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2), 1-14. https://doi.org/10.19173

/irrodl.v4i2.149.

Aries, M., & Sunarti, S. (2018). Pengaruh Word of mouth terhadap minat beli serta dampaknya pada keputusan pembelian (Survei Pada Make-up Artist yang Membeli dan Menggunakan Produk KRYOLAN di Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Administrasi Bisnis, 60(3), 36–44.

Arinta, Y. N. (2016). Analisis Perbandingan Kinerja Keuangan antara Bank Syariah dan Bank Konvensional (Studi Kasus pada Bank Syariah Mandiri dan Bank Mandiri). Muqtasid, 7(1), 119-140. https://doi.org/

18326/muqtasid.v7i1.119-140.

Bakti, U., Hairudin, & Alie, M. S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Produk dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Toko Online Lazada di Bandar Lampung. Jurnal Ekonomi, 22(1), 101–118. https://doi.org/

37721/je.v22i1.633.

Siregar, B. G. (2018). Pengaruh Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Tabungan Marhamah Pada Pt. Bank Sumut Cabang Syariah Padangsidimpuan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 4(1), 1-20. https://doi.org/10.

/tazkir.v4i1.1060.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan menggunakan SPSS. Semarang. BP Undip.

Kaluku, F., Mandey, S. L., & Soepeno, D. (2018). Analisis Bauran Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Unggulan Pada Bank Syariah Mandiri Cabang Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(2), 888–897. https://doi.org/10.35794/emba.v6i2.19873.

Kotler, P. (1996). Strategic marketing for non-profit organizations. California. University of California.

Latief, A. (2018). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Lokasi dan Promosi terhadap Minat Beli Konsumen pada Warung Wedang Jahe (Studi Kasus Warung Sido Mampir di Kota Langsa). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 7(1), 1-10. https://doi.org/10.33059/jmk.v7i1.756.

Lemiyana, L. (1970). Pengaruh Produk Terhadap Keputusan Nasabah Perbankan Syariah (studi kasus Perbankan Syariah di Kota Palembang). I-Finance: A Research Journal on Islamic Finance, 4(1), 31–43. https://doi.org/10.19109/ifinance.v4i1.2299.

Lupiyoadi, R. (2011). Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik. Jakarta. Salemba Empat.

Mawardi. (2018). Pengaruh Promosi Bank Sumsel Babel Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat Kota Palembang. At-Tijary: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(1), 43–52. DOI:10.21093/

at.v4i1.1282.

Mowen, J. C., & Minor, M. (2002). Perilaku konsumen. Jakarta. Erlangga.

Nurlatifah, S. Z., & R, Masykur. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Word Of Mouth (WOM) dan Produk Pembiayaan Syariah Terhadap Minat dan Keputusan Menjadi Anggota (Nasabah) Pada Baitul Tamwil Muhammadiyah (BTM) Kota Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Indonesia, 17(3), 219–226. DOI: https://doi.org/10.25124/jmi.

v17i3.1154.

Peter, P. J., & Olson, J. C. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta. Salemba Empat.

Putri, F. C., Kumadji, S., & Sunarti. (2016). Pengaruh Word of Mouth Terhadap Minat Beli dan Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Survei Pada Konsumen Legipait Coffeeshop Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 34(1), 86-95.

Rusdianto, H., & Ibrahim, C. (2017). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating di Pati. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 43. https://doi.org/10.21043/equilibrium.v4i1.1837.

Said, A. (2016). Pengaruh Brand Image, Word of Mouth, dan Iklan Terhadap Minat Menabung di BMT se-Kabupaten Demak. Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2), 318–333. http://dx.doi.org/10.21043/

equilibrium.v4i2.1954.

Satria, A. A. (2017). Pengaruh Harga, Promosi, dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Perusahaan A-36. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 2(1), 45–53. https://doi.org/

34127/jrlab.v6i1.169.

Simon, H. A. (1993). Decision Making: Rational, Nonrational, and Irrational. Educational Administration Quarterly, 29(3), 329-411. https://doi.org/10.1177/0013161X93029003009.

Sinaga, R. E. M., & Kusumawati, A. (2018). Pengaruh Youtube Beauty Vlogger Terhadap Minat Beli Konsumen Dan Dampaknya Terhadap Keputusan Pembelian Produk (Studi pada Pengguna Kosmetik Maybelline di Indonesia). Jurnal Administrasi Bisnis, 63(1), 187-196.

Stoner, J. A. F. (1961). A comparison of individual and group decisions involving risk. Thesis. Sloan School of Management.

Tjiptono, F. (1997). Strategi Pemasaran. Yogyakarta. Andi Offset.

Veny, P. (2020). Pengaruh Ekuitas Merek Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Nasabah Untuk Menabung di Bank BRI Cabang S. Parman Bengkulu. Creative Research Management Journal, 3(1), 41–50. https://doi.org/10.32663/crmj.v3i1.1264.




DOI: https://doi.org/10.18326/ijier.v5i2.5834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Islamic Economics Research

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Islamic Economics Research, p-ISSN 2686-5076 l e-ISSN 2714-5751

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

           

Web Analytics Made Easy - StatCounter