DETERMINANTS OF PRODUCT PURCHASE DECISIONS ON THE SHOPEE MARKETPLACE

Artha Cahya, Emy Widyastuti

Abstract


Technological developments increase online buying and selling transactions through e-commerce. This study aims to examine the determinants that affect purchasing decisions on marketplace Shopee. This type of descriptive quantitative approach is used in this study. To determine the research sample, a stratified proportional random sampling technique was used and 100 students of IAIN Salatiga were obtained as research samples. The data analysis technique used is multiple linear regression with the research instrument in the form of a questionnaire. The results showed that 1) Islamic branding had a positive and significant effect on Shopee marketplace purchasing decisions, 2) promotions had a positive and significant impact on Shopee marketplace purchasing decisions, 3) product reviews had no significant effect on Shopee marketplace purchasing decisions, 4) security has a positive and significant effect on Shopee  marketplace purchasing decisions, 5) payment methods have a positive and significant impact on Shopee marketplace purchasing decisions


Full Text:

PDF

References


Azzahra Kholis, A., & Nina Madiawati, P. (2019). Pengaruh Keamanan Situs, Kepercayaan terhadap Minat Beli di Situs Belanja Online Shopee. e-Proceeding of Managemen, 6.

Budiyanto, T., Kojo, C., & Tawas, H. N. (2016). Strategi Promosi, Kualitas Produk, dan Desain Terhadap Keputusan Pembelian dan Minat Mereferensikan Rumah pada Puri Camar Liwas Pt. Camar Sapta Ganda. Jurnal Berkala Ilmiah Efisien, 16(04), 488–500.

Fitriya, E. (2017). Analisis pengaruh Islamic Branding Terhadap Keputusan Konsumen Untuk membeli Produk. JIAI (Jurnal Ilmiah Akuntansi Indonesia), 2(1), 31–41.

Handayani. (2021). Pengaruh Metode Pembayaran Dan Mudahnya Transkasi. UG Jurnal, 15(April), 58–66.

Kartikasari, D., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2013). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian (Penelitian Pada Mahasiswa Administrasi Bisnis Angkatan 2012/2013 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Yang Mengkonsumsi Produk Mie Instan Merek Indomie). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya.

Kotler, P., & Keller. (2007). Manajemen Pemasaran, Jilid I (12th ed.). PT. Indeks.

Marlina, S., & Syamsuar, G. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek , Pembelian Pada E-Commerce Shopee. 1–18.

Nasrullah, M. (2015). Islamic Branding, Religiusitas dan Keputusan Konsumen Terhadap Produk. Jurnal Hukum Islam (JHI), 13(2), 79–87.

Ngadimen, A. N., & Widyastuti, E. (2021). Pengaruh social media marketing, online customer review, dan religiusitas terhadap keputusan pembelian konsumen shopee di masa pandemi Covid-19 dengan minat beli sebagai variabel intervening. Journal of Management and Digital Business, 1. https://journal.nurscienceinstitute.id/index.php/jmdb/article/view/134

Pardede, R., & Haryadi, T. Y. (2017). Pengaruh Persepsi Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Yang Dimediasi Kepuasan Konsumen. Journal of Business & Applied Management, 10(1). https://doi.org/10.30813/jbam.v10i1.870

Prilano, K., Sudarso, A., & Fajrillah. (2020). Pengaruh Harga , Keamanan dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Toko Online Lazada. Journal of Business and Economic Research (Jbe), 1(1), 1–10.

Rafidah, I. (2017). Analisis Keamanan, Kemudahan, dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online di Lazada. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(2), 1–17.

Sari, N., Saputra, M., & Husein, J. (2017). Pengaruh Electronic Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Online Bukalapak.Com. Jurnal Manajemen Magister, 03(01), 96–106.

Setiawan, E. H., & Fauziah, A. (2017). Pengaruh Keamanan, Kemudahan, Kepercayaan, dan Resiko Kinerja Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online (Studi Kasus Tokopedia.com di Kabupaten Lumajang. Jurnal Ilmu Manajemen Advantage, 01(1), 64–75.

Solihin, D. (2020). Pengaruh Kepercayaan Pelanggan Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Online Shop Mikaylaku Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 4(1), 38–51. https://doi.org/10.33753/mandiri.v4i1.99

Tussafinah, H. (2018). Pengaruh Rating Dan Ulasan, Jaminan 100% Pengembalian Dan Layanan Cod Atau Bayar Di Tempat Terhadap Keputusan Pembelian Lazada. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Vania, F. S. (2017). Pengaruh Harga, Ulasan Produk, Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Di Tokopedia.Com. Manajemen & Bisnis, 5(1), 1–7.

Wijaya, M., & Jasfar, F. (2014). Pengaruh Rancangan Situs, Harga, Kepercayaan Dan Keamanan Terhadap Pembelian Produk Fashion Melalui Online Shopping. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 7(2), 31. https://doi.org/10.25105/jmpj.v7i2.798

Yanissa, A. A. M. (2020). Pengaruh Kemudahan, Harga, Kualitas Pelayanan Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Melalui Aplikasi Shopee.Id. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Yunus, N. S. N. M., Rashid, W. E. W., Ariffin, N. M., & Rashid, N. M. (2014). Muslim’s Purchase Intention towards Non-Muslim’s Halal Packaged Food Manufacturer. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130, 145–154. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.018




DOI: https://doi.org/10.18326/jiem.v2i1.29-42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


______________________________________________________________________________________________

                                         

Creative Commons License

JIEM, Journal of Islamic Enterpreneurship and Management  by http://e-journal.iainsalatiga.ac.id/index.php/jiem is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JIEM Journal of Islamic Enterpreneurship and Management UIN SALATIGA e-ISSN: 2808-8255