The Relationship Between Optimism and Academic Flow for Students of The Faculty of Psychology UNM Class Of 2020 During the Covid-19 Pandemic

Aviva R Scholten, Eva Meizara Puspita Dewi, Ahmad Yasser Mansyur

Abstract


Abstract

Academic challenges experienced by students while undergoing online lectures are expected to be a driving force to achieve flow conditions, but students perceive them as a burden that can hinder the learning process. This study aims to determine the relationship between optimism and academic flow of students of the Faculty of Psychology UNM class of 2020 during COVID-19. Using quantitative research methods. The subjects of this study were 354 students of the Faculty of Psychology UNM class 2020. The measuring instrument used in this study was the Flow Inventory for student’s scale by Yuwanto and the optimism scale by Suryaningsih. The data were analyzed using the Spearman correlation technique. The results showed that there was a positive relationship between optimism and academic flow of students of the Faculty of Psychology UNM class of 2020 (r = 0.538 and p = <0.001). This study illustrates that the higher the optimism, the higher the academic flow experienced by students.

Abstrak

Tantangan akademik yang dialami oleh mahasiswa selama menjalani perkuliahan online diharapkan menjadi penggerak untuk mencapai kondisi flow, namun mahasiswa menganggapnya sebagai beban yang mampu menghambat proses belajar. Penelitian bertujuan untuk mengetahui hubungan antara optimisme dengan flow akademik mahasiswa Fakultas Psikologi UNM angkatan 2020 selama COVID-19. Menggunakan metode penelitian kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah 354 orang mahasiswa Fakultas Psikologi UNM angkatan 2020. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala The Flow Inventory for student oleh Yuwanto dan skala optimisme oleh Suryaningsih. Data dianalisis dengan menggunakan teknik korelasi Spearman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif antara optimisme dengan flow akademik mahasiswa Fakultas Psikologi UNM angkatan 2020 (r = 0,538 dan p = <0,001). Penelitian ini menggambarkan bahwa semakin tinggi optimisme, maka semakin tinggi flow akademik yang dialami mahasiswa.

Kata kunci: flow akademik; mahasiswa; optimisme.


Keywords


academic flow; optimism; students

Full Text:

PDF

References


Arif, K. (2013). Hubungan Antara Motivasi Berprestasi Dan Flow Akademik. Calyptra, 2(1), 1-12.

Arirahmanto, S. B., & Muis, T. (2018). Pengembangan Aplikasi Penurunan Kejenuhan Belajar Berbasis Android Untuk Siswa SMPN 3 Babat. Jurnal BK UNESA, 6(2).

Asakawa, K. (2004). Flow Experience And Autotelic Personality In Japanese College Students: How Do They Experience Challenges In Daily Life?. Journal of happiness studies, 5(2), 123-154. https://doi.org/10.1023/B:JOHS.0000035915.97836.89

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi (Edisi II). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Beard, K. S., & Hoy, W. K. (2010). The Nature, Meaning, and Measure of Teacher Flow in Elementary Schools: A Test of Rival Hypotheses. Educational Administration Quarterly, 46(3), 426–458. https://doi.org/10.1177/0013161X10375294

Chafsoh, A. M. Munculnya Culture Shock Pada Mahasiswa Baru Dalam Perkuliahan Daring Selama Pandemi Covid-19. https://doi.org/10.31234/osf.io/tmpn6

Chandra, R. I. (2013). Go with the flow: Dukungan sosial dan flow akademik pada mahasiswa. Calyptra, 2(1), 1-19.

Csikszentmihalyi, Mihaly. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience." Journal of Leisure Research, 24(1). https://doi.org/10.1080/00222216.1992.11969876

Csikszentmihalyi, M. (2014). Flow and Foundations of Positive Psychology: The collected works of Mihaly Csikszenmihalyi. New York: Springer.

Gatari, A. (2020). Hubungan Stres Akademik Dengan Flow Akademik Pada Mahasiswa. Cognicia, 8(1), 79-89. https://doi.org/10.22219/cognicia.v8i1.11739

Hakpantria, H., & Trivena, T. (2020). Pembelajaran Online Mahasiswa PGSD di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(3), 47–52. https://doi.org/10.0901/jkip.v8i3.1003

Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (COVID)-19 Di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences and Physical Education, 8(1), 1-7. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/16186

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48. Retrieved from https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/44

Kulbi, S. (2020). Penerapan Psikologi Kognitif Dalam Mengolah Berita Hoax Di Media Sosial Selama Pandemi Covid-19 Di Kampung Santren Surabaya. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 2(2), 171-198. doi:https://doi.org/10.18326/ijip.v2i2.171-198

Kuswanto, E. (2021). Kinerja Guru di Masa Pandemi COVID-19: Emotional Intelligence Competency dan Penerapannya. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 3(2), 117-136. doi:https://doi.org/10.18326/ijip.v3i2.117-136

Lee, E. (2005). The Relationship of Motivation and Flow Experience to Academic Procrastination Inuversity Student: Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-15. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.1.5-15

Nasution, S. (2021). Pendekatan Komunitas untuk Membangun Resiliensi di Masa Pandemi Covid-19. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 3(2), 175-196. doi:https://doi.org/10.18326/ijip.v3i2.175-196

Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29-38. https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.7

Rianti, D. (2021). Kondisi Mental Mahasiswa Baru Menjalani Perkuliahan Online Pada Masa Pandemi. https://doi.org/10.31234/osf.io/f9kbn

Rovika, H. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Dalam Menjalankan Metode Pembelajaran Daring/online di Masa Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Baru Uin Ar-Raniry Banda Aceh Asal Simeulue. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/16015/

Santoso, M. (2014). Self-efficacy dan Flow Akademik Ditinjau dari Temporal Motivation Theory pada Mahasiswa Fakultas Psikologi. Calyptra, 3(1), 1-12.

Seligman, M. E. (2008). Menginstal Optimisme: Bagaimana cara mengubah pemikiran dan kehidupan anda. Bandung: PT Karya Kita.

Shernoff, D. J., Csikszentmihalyi, M., Shneider, B., & Shernoff, E. S. (2003). Student Engagement in High School Classrooms from the Perspective of Flow Theory. School Psychology Quarterly, 18(2), 158–176. https://doi.org/10.1521/scpq.18.2.158.21860

Suryaningsih, A. (2016). Hubungan Antara Optimisme Dan Self-Efficacy Dengan Flow Akademik Siswa SMA. Calyptra, 5(1), 1-22. https://journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/2761

Syahrani, F. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri Akademik Dengan Flow Akademik Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. (Skripsi Tidak Dipublikasikan). Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Thanoesya, R., Syahniar, S., & Ifdil, I. (2016). Konsep Diri Dan Optimisme Mahasiswa Dalam Proses Penulisan Skripsi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 2(2), 58-61. https://doi.org/10.29210/02016183

Vitasari, I. (2016). Kejenuhan (burnout) Belajar Di Tinjau Dari Tingkat Kesepian Dan Kontrol Diri Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 9 Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. https://eprints.uny.ac.id/40274/

Yuwanto, L. (2011). The Flow Inventory for Student: Validation of the LIS. Anima Indonesian Psychological Journal, 26(4), 281-286. https://anima.ubaya.ac.id/index.php?menu=articles&eid=1371790323&actsub=yes&eidsub=1372235349




DOI: https://doi.org/10.18326/ijip.v4i1.79-90

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 IJIP : Indonesian Journal of Islamic Psychology

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License Indonesian Journal of Islamic Psycology is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.