The effect of trust and income on motivation to pay zakat

Laili Irawati, Fernaldi Anggadha Ratno

Abstract


This study aims to determine the effect of trust and income on the motivation to pay zakat. This type of research is quantitative research. The data collection technique was carried out by distributing questionnaires distributed to Muzakki Griya Zakat Suruh Semarang district. The samples taken for the study were 67 respondents using probability sampling techniques. The analysis used is using multiple linear regression. The test results show that the variables of trust and income positively affect the motivation to pay zakat. The variables of trust and income together influence the motivation to pay zakat.

Keywords


Zakat; Trust; Income; Motivation

Full Text:

PDF

References


Ali, N. M. (2006). Zakat sebagai instrumen dalam kebijakan fiscal. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Amir, M. T. (2005). Dinamika Pemasaran. Jakarta: Grafindo Persada.

Asminar. (2017). Pengaruh Pemahaman, Transparansi dan Peran Pemerintah Terhadap Motivasi dan Keputusan Membayar Zakat pada Baznas Kota Binjai. At-Tawassuth, III, 268.

Ferrinadewi. (2008). Merek dan Psikologi Konsumen. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hafidhuddin, D. (2002). Zakat dalam Perekonomian MOdern. Jakarta: Gema Insani Press.

Hamzah, B. U. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hidayatullah, S. (2015). Ensiklopedia Rukun Islam Ibadah Tanpa Khilafiah ZAKAT. Jakarta: Indocamp.

Isnaini, Y. (2018). Pengaruh pengetahuan zakat, tingkat pendapatan, tingkat keimanan dan kepercayaan terhadap motivasi muzakki profesi: studi kasus di Rumah Zakat Cabang Semarang. UIN Walisongo Semarang.

Jayanto, P. Y. (2019). The Influences of Reputation, Financial Statement Transparency, Accountability, Religiosity, and Trust on Interest in Paying Zakat of Profession. Dinamika Akuntansi, 11.

Marjono. (2007). Pengaruh Kedisiplinan, Motivasi, dan Fasilitas Sekolah terhadap Prestasi Belajar siswa kelas VIII SMPN 8 Purworejo. 10.

Miarawati, D. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Membayar Zakat. Universitas Islam Bandung.

Pangesti, I. R. (2018). Pengaruh Pendapatan, Religiusitas dan Lingkungan Terhadap Motivasi Masyarakat dalam Membayar Zakat, Infaq dan Shadaqah. Ilmiah.

Pertiwi, I. S. M. (2019). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Literasi Zakat dan Kepercayaan terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat pada BAZNAS di Provinsi Lampung. Optima.

Prabu, A. (2005). Pengaruh Motivasi Terhadap Kepuasan Kerja Pegawai Badan Koordinasi Keluarga Berencana Nasional Kabupaten Muara Enim. Manajemen Dan Bisnis, 3, 4.

Qardawi, Y. (2004). Hukum Zakat: Studi Komperatif Mengenai Status dan Filsafat Zakat Berdasarkan Qur’an dan Hadits. Jakarta: PT. Mitra Kerjaya Indonesia.

Salmawati. (2018). Pendapatan, Religiusitas, Akuntabilitas dan Kualitas Pelayanan Terhadap Motivasi Membayar Zakat di Baitul Mal Kota Banda Aceh. Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, 03.

Satrio, E. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Membayar Zakat Profesi. Universitas Indonesia.

Sukirno, S. (1995). Pengantar Makro Ekonomi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sulaiman, A. (2012). Ringkasan Fikih Sunnah. Solo: Ummul Quro.

Wibowo. (2006). Manajemen Perubahan. Jakarta: Grafindo Persada.

Zainuddin, S. (2014). Fiqh Populer terjemah fathul mu’in. Kediri: Lirboyo Press.




DOI: https://doi.org/10.18326/ijier.v2i2.4493

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Indonesian Journal of Islamic Economics Research

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Islamic Economics Research, p-ISSN 2686-5076 l e-ISSN 2714-5751

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

           

Web Analytics Made Easy - StatCounter