The role of ISR disclosure as moderator the relationship between profitability and leverage towards corporate value

Reni Susanti, Imanda Firmantyas Putri Pertiwi

Abstract


The purpose of this research is to find out the role of ISR disclosure as a moderator of the relationship between profitability and leverage on firm value in companies listed in JII for the 2014-2018 period. This research uses quantitative research using Moderated Regression Analysis (MRA). This study uses secondary data in the form of panel data on companies registered in JII for the 2014-2018 period. The populations in this study are all companies registered in JII during the 2014-2018 period. The sampling method is carried out by purposive sampling by using several criteria to obtain 15 companies used as research samples. The results of this study indicate that profitability and leverage affect the value of the company. The results of the Moderated Regression Analysis (MRA) analysis show that disclosure of the ISR is able to moderate the relationship between profitability and firm value but towards the negative. However, ISR disclosure is not able to moderate the relationship between leverage and firm value.


Keywords


Company Value; ISR Disclosure; Leverage; Profitability.

Full Text:

PDF

References


Ayu, D. P., & Suarjaya, A. A. G. (2017). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Mediasi Pada Perusahaan Pertambangan. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(2), 1112–1138.

Crisostomo, V. L., Freire, F. de S., & Vasconcelles, F. C. de. (2011). Corporate social responsibility , firm value and financial performance in Brazil Corporate Social Responsibility , Firm Value and Financial Performance in Brazil. Social Responsibility Journal, (June). https://doi.org/10.1108/17471111111141549

Dewi, A. S. M., & Wirajaya, A. (2013). Pengaruh Struktur Modal, Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 4(2), 358–372. https://doi.org/10.1111/j.1748-1716.2008.01865.x

Ernawati, D., & Widyawati, D. (2015). Pengaruh Profitabilitas, Leverage dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 4(4), 1–17.

Farooq, M. A., & Masood, A. (2016). Impact of Financial Leverage on Value of Firms : Evidence from Cement Sector of Pakistan. Research Journal of Finance and Accounting, 7(9), 73–77.

Ghozali, I., & Chariri, A. (2007). Teori Akuntansi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harmono. (2009). Manajemen Keuangan Berbasis Balanced Scorredcard. Jakarta: Bumi Aksar.

Hidayah, N., & Widyawati, D. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, dan Kebijakan Deviden Terhadap Nilai Perusahaan Food and Beverages. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(0), 1–19.

Istamarwati, & Suseno, Y. D. (2017). Pengruh Ukuran Perusahaan Dan Debt To Equity Ratio Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, 11(1), 148–162. https://doi.org/10.13937/j.cnki

Kasmir. (2015). Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.

Lindawati, A. S. L., & Puspita, M. E. (2015). Corporate Social Responsibility : Implikasi Stakeholder dan Legitimacy GAP Dalam Peningkatan Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 6(1), 157–174. https://doi.org/10.18202/jamal.2015.04.6013

Mufidah, N., & Purnamasari, P. E. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Good Governance Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 6(1), 64–82.

Nadillah, D. Y. (2017). Pengaruh Struktur Modal dan Pertumbuhan Perusahaan Terhaap Nilai Perusahaan Yang Dimediasi Kinerja Keuangan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi Pada Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2014. JOM Fekon, 4(1), 601–615.

Najmudin. (2011). Manajemen Keuangan dan Akuntansi Syar’iyyah Modern. Yogyakarta: ANDI.

Nanang, A. U. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Indeks LQ45 Di Brsa Efek Indonesia. Dinamika Akuntansi, Keuangan Dan Perbankan, 5(1), 82–94.

Ningrum, U. N., & Asandimitra, N. (2017). Pengaruh Kinerja Keuangan, Struktur Modal dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan GCG dan CSR Sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Peringkat Pertama ARA, ISRA dan Peringkat Emas Proper Yang Listing Di BEI Periode 2011-2015. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(2016), 1–14. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-016371

Pramana, I. G. N. A. D., & Mustanda, I. K. (2016). Pengaruh Profitabilitas dan Size Terhadap Nilai Perusahaan Denagn CSR Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(1), 561–594. https://doi.org/ISSN : 2302-8912

Rahayu, M., & Sari, B. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. IKRAITH-HUMANIORA, 2(2), 69–76.

Raningsih, N. K., & Artini, L. G. S. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporte Social Responsibiity Sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 7(8), 1997–2026.

Sabrina, N., & Betri. (2018). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi. Universitas Muhammadiyah Palembang, 3(1), 324–333.

Sari, C. M., Idrus, S. Al, & Yuliana, I. (2018). Pengaruh Struktur Modal Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility ( CSR ) Sebagai Variabel Moderating (Studi Pada Perusahaan Property dan Real Estate yang Terdaftar Dalam Index Saham Syariah Indonesia. Journal Of Economics & Business Sharia, 1(1), 5–17.

Sawitri, D. R., Juanda, A., & Jati, A. W. (2017). Analisis Pengungkapan Corporate Social Responsibility Perbankan Syariah Indonesia Berdasarkan Islamic Social Reporting Index. Jurnal Ilmiah Akuntanasi: Kompatemen, XV(2), 139–149.

Suffah, R., & Riduwan, A. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Leverage Ukuran Perusahaan dan Kebijakan Deviden Pada Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(2), 1–17.

Susilaningrum, C. (2016). Pengaruh Return on Assets, Rasio Likuiditas, Dan Rasio Solvabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility (Csr) Sebagai Variabel Moderasi. Profita, 8(1), 1–17.

Tiffani. (2017). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2012-2015). JOM Fekon, 4(2), 7294–7308.

Timbuleng, F., Nangoy, S. C., & Saerang, I. S. (2015). Pengaruh Faktor Likuiditas, Leverage, NPM dan Roi Terhadap Nilai Perusahaan (Studi pada Perusahaan Consumer Goods yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2010-2013). Jurnal EMBA, 3(2), 546–557.

Vaeza, N. D., & Hapsari, D. W. (2015). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage dan Kebijakan Deviden Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2010-2013. E-Proceeding of Management, 2(3), 3310–3317. https://doi.org/10.1080/1600910X.2005.9672914

Wulandari, N. M. I., & Wiksuana, I. G. B. (2017). Peranan Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Profitabilitas, Leverage dan Ukuran Perusahaan Terhada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(3), 1278–1311.




DOI: https://doi.org/10.18326/ijier.v1i2.3044

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Indonesian Journal of Islamic Economics Research

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Islamic Economics Research, p-ISSN 2686-5076 l e-ISSN 2714-5751

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

          

Web Analytics Made Easy - StatCounter