Analysis of Factors Affecting Public Interest in Investing in the Capital Market

Anis Fajriyah, Siti Barokah

Abstract


This study aims to determine the factors that influence public interest in investing in the capital market in the people of Semarang Regency, Indonesia. This study uses a quantitative approach. The research sample is the community or residents of Semarang as many as 62 people. The instrument used is a questionnaire. Data processing using SPSS program. The method of analysis with multiple linear regression model. In this research, the data analysis technique and variable measurement used validity test, reliability test, and classical assumption test. The results of the research test are that the variables of knowledge, income, and motivation have a significant positive effect on people's interest in investing in the capital market. While the risk variable has no significant effect on public interest in investing in the capital market.

Keywords: Intention, knowledge, income, motivation, risk, investment


Full Text:

PDF

References


Anggraini, L. (2011). Populasi dan Sampel. https://lusi-angraini.blogspot.com/2011/12/populasi-dan-sampel.html

Asfihan, A. (2021). Uji Asumsi Klasik Adalah: Jenis-jenis Uji Asumsi Klasik. Adalah.Co.Id. https://adalah.co.id/uji-asumsi-klasik/

Bakhri, S., Aziz, A., & Sarinah, R. (2020). Pengetahuan dan Motivasi untuk Menumbuhkan Minat Berinvestasi pada Mahasiswa. VALUE: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 15(2), 60—73.

Fauziah, A. y. (2019). Kajian Pustaka. Dspace UII. https://dspace.uii.ac.id

Hati, S. W., & Harefa, W. S. (2019). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Berivestasi di Pasar Modal Bagi Generasi Milenial (Studi pada Mahasiswi Jurusan Manajemen Bisnis di Politeknik Negeri Batam). Journal of Business Administration, 3(2), 281—295.

Kurniawan, N., & Mawardi, W. (2017). Analisis Pengaruh Profitabilitas Keputusan Investasi Keputusan Pendanaan dan Kebijakan Dividen terhadap Nilai Perusahaan. Diponegoro Journal of Management, 6(2), 1—11.

Malik, A. D. (2017). Analisa Faktor — Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Melalui Bursa Galeri Investasi Uisi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (Journal of Islamic Economics and Business), 3(1), 61—84. https://doi.org/10.20473/jebis.v3i1.4693

Mardiyana, A. D. (2019). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Modal Minimal, dan Uang Saku Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi di Pasar Modal Syariah (Studi pada Mahasiswa yang Tergabung dalam Galeri Investasi Syariah UIN Raden Intan Lampung) [Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/8347/1/SKRIPSI ASNY DINA.pdf

Merawati, L. K., & Putra, I. P. M. J. S. (2015). Kemampuan Pelatihan Pasar Modal Memoderasi Pengaruh Pengetahuan Investasi Dan Penghasilan Pada Minat Berinvestasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 10(2), 105—118.

Nandar, H., Rokan, M. K., & Ridan, M. (2018). Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berinvestasi di Pasar Modal Syariah Melalui Galeri Investasi Iain Zawiyah Cot Kala Langsa. KITABAHH, 2(2).

Putri, R. A., & Yuyun, I. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Keputusan Investasi Pada Investor Saham Di Surabaya. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(1), 197—209.

Ramadhani, P. I. (2021). Setahun COVID-19, Investasi di Pasar Modal RI Kian Diminati. Liputan6. https://www.liputan6.com/saham/read/4496125/setahun-covid-19-investasi-di-pasar-modal-ri-kian-diminati

Rezeki, F. A. S., & Pitaloka, E. (2020). Faktor-Faktor Yang Mendorong Keputusan Investasi Saham Di Masa Pandemic. Prosiding Seminar Nasional Terapan Riset Inovatif (SENTRINOV), 6(2), 131—138. https://proceeding.isas.or.id/index.php/sentrinov/article/view/431

Rohmah, A. (2020). Landasan Teori. Repository IAIN Kudus. https://repository.iainkudus.ac.id

Salma, K. M. (2019). Pengaruh Modal Minimal Investasi, Return Ekspektasian, Preferensi Risiko, Kemajuan Teknologi dan Ukuran Perusahaan Terhadap Minat Berinvestasi Mahasiswa. In Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi YKPN Yogyakarta. http://repository.stieykpn.ac.id/644/

Tari, D. N. (2020). Tumbuh 22 Persen, Investor Pasar Modal Tembus 3 Juta AkunTumbuh 22 Persen, Investor Pasar Modal Tembus 3 Juta Akun. Bisnis.Com. https://market.bisnis.com/read/20200810/7/1277162/tumbuh-22-persen-investor-pasar-modal-tembus-3-juta-akun

Wi, P., & Anggraeni, D. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Karyawan Perusahaan Untuk Berinvestasi Di Pasar Modal Pada Masa Pandemi Covid 19. Revenue, 01(01), 81—89.

Wibowo, A., & Purwohandoko. (2019). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Kebijakan Modal Minimal Investasi, Dan Pelatihan Pasar Modal Terhadap Minat Investasi (Studi Kasus Mahasiswa Fe Unesa Yang Terdaftar Di Galeri Investasi Fe Unesa). Jurnal Ilmu Manajemen, 7(1), 192—201.




DOI: https://doi.org/10.18326/iaj.v1i1.50-63

Refbacks

  • There are currently no refbacks.