THE INFLUENCE OF BRAND AWARENESS, CUSTOMER VALUE AND TRUST TOWARD LOYALTY CUSTOMERS WITH SATISFACTION AS INTERVENING

Tyas Ayuningrum, Mochlasin Mochlasin

Abstract


This study aims to influence Brand Awareness, Customer Value and Trust on Customer Loyalty in Bank Jateng KCPS Salatiga with Satisfaction as an Intervening Variable. This study uses quantitative methods by processing primary data through a questionnaire given to 100 respondents to the customers of Bank Jateng KCPS Salatiga. purposive sampling technique in sampling. choose the target sample or target sabmple subjectively. The data obtained were processed with SPSS Version 23. The analytical tools used include multiple linear analysis and path analysis. The results of the research test show that brand awareness has no positive and significant effect on satisfaction while customer value and trust have a positive and significant effect on satisfaction. Next is brand awareness, Trust, and satisfaction have a positive and significant effect on loyalty, while customer value has a negative and significant effect on loyalty. Brand awareness has no positive and significant effect on customer loyalty through satisfaction as an intervening variable, while customer value and trust have a positive and significant effect on customer loyalty through satisfaction as an intervening variable.


Full Text:

PDF

References


Andjarwati, A. L. dan Chusniartiningsih, E. 2018. Pengaruh Kesadaran Merek Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Teh Pucuk Harum Wilayah Surabaya Utara. Jurnal Manajemen, Ide, Inspirasi (MINDS) Volume 5, Nomor 2 (Juli-Desember) 2018:189-202.

Arikunto, S. 1995. Manajemen Penelitian. Rineka Cipta: Jakarta.

Annisa, I. 2018. Pengaruh Ekuitas Merek (Brand Equity) Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Bank Btn Syariah Kantor Cabang Semarang). Salatiga. Skripsi IAIN Salatiga.

Astono, A. D. 2017. Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Nasabah Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Berlian PD. BPR Bank Daerah Pati. Seminar Nasional dan Call for Paper 2017 Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Publikasi Jurnal Ilmiah dalam Menyikapi Permenristekdikti RI No.20 Tahun 2017.

Atmaja, J. 2018. Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Pada Bank BJB. Jurnal Ecodemica, Volume 2 Nomor 1 April 2018.

Durianto, D., Sugiarto & Budiman, L. J. 2004. Brand Equity Ten: Strategi Memimpin Pasar. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Umum.

Ghozali, I. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19. Cetakan ke-7. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Griffin, J. 2002. Customer Loyality. Jakarta: Erlangga.

Hurriyati, R. 2010. Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.

Irawan, R., dan Rachma, N. 2016. Pengaruh Kualitas Layanan Dan Nilai Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Bri Kk Unisma Malang. e – Jurnal Riset Manajemen Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Unisma.

Istikomah dan Mulazid, A. S. 2018. Pengaruh Brand Image dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah PT. BNI Syariah Cabang Fatmawati Jakarta. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah Volume 6, Nomor 1: 78 – 92.

Leliana, C. P. 2019. Customer Service, Teller, Security, Citra Bank Dan Nilai Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah. Skripsi. Fakultas Ekonomi, and Bisnis.

Nisazizah, B. dan Sudaryanto, B. 2018. Analisis Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Nasabah, Dan Customer Relationship Management Terhadap Kepuasan Nasabah Serta Loyalitas Nasabah (Studi Pada Nasabah Bni Syariah Kantor Cabang Semarang Dan Kantor Cabang Pembantu Unisula. Diponegoro Journal Of Management Volume 7 Nomor 4, 2018 : 1-12.

Paewangi, H., dan Muryati. Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan, Dan Komitmen Pelanggan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Pada Bank Sultra. Jurnal Ilmu Manajemen Volume 4 Nomor 1 Maret 2018.

Pratama, M. S. 2017. Analisis Pengaruh Kesadaran Merek, Persepsi Kualitas, Dan Loyalitas Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Produk Private Label Indomaret. Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Razak, A., Baheri, J., dan Ramadhan, M. I. 2018. Pengaruh Kepuasan dan Kepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah pada Bank Negara Indonesia (BNI) Cabang Kendari. Sigma: Journal of Economic and Business Volume 1 nomor 2, Juli: 10 – 20.

Rangkuti, F. 2002. The Power of Brands. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sangadji, E. M. dan Sopiah. 2013. Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Tumbel, A. 2016. Pengaruh Kepercayaan dan Kepuasan terhadap Loyalitas Nasabah pada PT Bank BTPN Mitra Usaha Rakyat Cabang Amurang Kabupaten Minahasa Selatan. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum Volume 3 nomer 1 Edisi Mei: 64-79.

Triono, BRM. S., Penawan, A., dan Haryanto, A. T. 2020. Pengaruh Kualitas Produk Dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Danoyalitas Nasabah Kredit Pada Pd. Bpr Bank Daerah Sukoharjo. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Volume 5 Nomor 1, 2020.

Tjiptono, F. 2005. Brand Management & Strategy. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Tjiptono, F. 2011. Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Bayumedia Publishing.




DOI: https://doi.org/10.18326/jiem.v1i2.23-42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


______________________________________________________________________________________________

                                         

Creative Commons License

JIEM, Journal of Islamic Enterpreneurship and Management  by http://e-journal.iainsalatiga.ac.id/index.php/jiem is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JIEM Journal of Islamic Enterpreneurship and Management UIN SALATIGA e-ISSN: 2808-8255