PENGEMBANGAN ASPEK SOSIAL ANAK USIA DINI DI TAMAN KANAK-KANAK ABA IV MANGLI JEMBER TAHUN 2016

Musyarofah Musyarofah

Abstract


Early childhood growth will affect the next period i.e. the attainment of maturity in social relations. This research would like to overview the early childhood development precisely and maximally, so the result will be able to develop all aspects of the scope of child development including social aspects. The goal in this research is to describe the early childhood social development in kindergarten (TK) ABA IV Mangli Jember by using qualitative approach. The results showed that (1) the early childhood social abilities in kindergarten ABA IV Mangli Jember include the ability to get along, socialize and properly communicate with friends and teachers, working together, being patient in taking turn, caring and helping friends who is in trouble in classroom tasks, sharing food and toys, giving up to friends and being responsible.


Keywords


Development; socially and early childhood

Full Text:

PDF

References


Dinas Pendidikan. 2013. Pedoman Pengembangan Pembelajaran (Kurikulum) dan Perangkat Bahan Ajar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Holistik Integratif. Pemerintah Provinsi Jawa Tengah.

Dirjen PAUDNI. 2012. Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Terpadu. Jakarta: Direktorat PAUDNI Ebbeck.

Majory. 1997. Menyadari dan mengembangkan potensi anak usia dini. Yogyakarta: Makalah terjemahan UNY.

Gunawan, H Ary. 2000. Sosiologi Pendidikan Suatu Analisis tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hadari Nawawi. 1993. Metodologi penelitian terapan. Yogyakarta: Universitas Gajah Mada.

Harini, Sri dan Aba Firdaus al-Halwani. 2003. Mendidik anak sejak dini. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Hurlock, Elizabeth B. 1978. Child Development (terj. Med Meitasari Tjandrasa). New York: Mc Graw Hill.

Imam Subqi, “Pola Komunikasi Keagamaan dalam Membentuk Kepribadian Anak”, INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), Vol 1 No 2 Desember 2016.

Jamaris, Martini. 2002. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak; Pedoman bagi Orang Tua dan Guru. Jakarta: PT Grasindo.

Mansur. 2009. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Miles, Matthew B. and Huberman. 1994. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London: Sage publications.

Moleong, Lexy. (2000). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (1988). Metode penelitian naturalistik-kualitatif. Bandung: Tarsito.

Novan Ardy Wiyani & Barmawi. 2012. Format PAUD Konsep, Karakteristik, dan Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: ArRuzzmedia.

Padil, Moh dan Supriyatno, Triyono. 2010. Sosiologi Pendidikan. Malang: UIN Maliki Press.

Permendikbud No.137 tahun 2014 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia.

Dini Rahayu, et al. 1998. Psikologi Perkembangan Pengantar dalam Berbagai Bagiannya. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Sekretariat Negara RI, Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sintem Pendidikan Nasional.

Sujud, Aswarni. 1999. Beberapa aspek perkembangan anak dan pendidikan anak usia dini. Yogyakarta: PSW UII Susanto.

Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini:Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.

Yamin, Martinis dan Sabri Sanan, Jamilah. 2013. Panduan PAUD. Ciputat: Gaung Persada Press Group.

Yuliani Nurani Sujiono 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini Jakarta: PT. Indeks.

Yusuf, Syamsu. 2001. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosda Karya




DOI: http://dx.doi.org/10.18326/inject.v2i1.99-121

StatisticsArticle Statistic

This article has been read : 12 times | PDF file viewed : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


                                                                     

Creative Commons License

INJECT  by http://e-journal.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INJECT Interdisciplinary Journal of Communication IAIN SALATIGA

INDEXING BY